p

Over mij

Op jonge leeftijd was het voor mijn ouders al duidelijk dat ik een actief kind was, dat niet lang stil kon zitten. Zo stuurde mijn vader mij als eenjarig kind in het Limburgse Schin op Geul al met een loopwagentje de berg op, om ervoor te zorgen dat ik moe werd en ging slapen. Voor mijn derde verjaardag was ik al lid van de gymnastiekvereniging. En in mijn jeugd heb ik verschillende sporten beoefend, zoals skeeleren en volleyballen. Sporten is altijd een belangrijk onderdeel van mijn leven geweest. Dat komt mede doordat ik ben opgegroeid met een vader die veel aan wielrennen deed.

Mijn eerste marathon

Het hardlopen is pas op veel latere leeftijd begonnen, als onderdeel van een revalidatietraject na twee knieoperaties. Mijn fysiotherapeut zag blijkbaar een geboren hardloopster in mij en moedigde mij aan om door te gaan. Sinds 2008 loop ik fanatieker. In dat jaar heb ik twee maanden voor de start van de marathon in Berlijn besloten om deze te gaan lopen. Vrienden waar ik mee trainde waren zo enthousiast dat ik het niet kon laten om mee te gaan. Achteraf gezien heb ik misschien niet de ideale voorbereiding gehad, maar ach wat deed het er toen toe. Ik kwam over in een tijd van 3.36 uur. Niet slecht voor een eerste marathon, met in mijn achterhoofd dat ik onderweg nog twee keer heb overgegeven als gevolg van een voedselinfectie. Het was een geweldige ervaring om mijn eerste marathon in Berlijn te mogen lopen.

Hardloopvirus

Terugkijkend is dat het begin geweest van mijn hardloopcarrière. Vanaf dat moment had ik het hardloopvirus echt te pakken. Ik ging serieuzer trainen en maakte meer kilometers. De afgelopen jaren heb ik met plezier veel wedstrijden gelopen, variërend van vijf kilometer tot de marathon. Van het begin af aan heb ik een voorkeur gehad voor de marathon en de lange afstanden. De marathon heeft iets bijzonders. Er kan van alles gebeuren. Je kunt nog zo goed voorbereid zijn, maar toch kan het anders lopen dan je gehoopt had. Dat maakt het voor mij juist uitdagend. Ik zie het hardlopen echt als een feestje.
r

Hoogtepunten

Elke marathon was voor mij bijzonder. De marathons die ik niet snel zal vergeten zijn die in Berlijn, Brussel, Amsterdam en Enschede. Berlijn, omdat dit mijn eerste marathon was. In Brussel heb ik zowel in 2010 als 2011 gewonnen. Ook heb ik daar voor de eerste keer de magische grens van 3.00 uur verbroken. Bij de Amsterdam marathon heb ik mijn beste tijd staan en ben ik in 2012 1e Ned. geworden met een tijd van 2.49 uur. En de marathon in Enschede in 2011 was bijzonder vanwege de sfeer en het gevoel een thuiswedstrijd te lopen. Daarnaast haalde ik daar een mooie tweede plek. Doelen voor komend jaar zijn mijn tijden verbeteren op alle afstanden en vooral plezier blijven houden in het hardlopen. Naast het hardlopen mag ik graag leuke tochten maken met de mountainbike en in de winter skiën en genieten van de sneeuw samen met mijn man Erwin.

(Sport)voeding

Het hardlopen combineer ik momenteel met een baan als fitnessinstructrice bij Fitland Zutphen en als sportdiëtist heb ik mijn eigen bedrijf opgezet. Ik vind het heerlijk om met mijn passies sport & voeding andere sporters, consumenten en bedrijven te helpen. Onder het kopje ‘Voeding, Sport & Advies’ kun je alle info vinden over mijn eigen onderneming en hetgeen wat ik aanbied. Door de sportieve mindset van mijn werkgever en de vrijheid die ik heb als eigen onderneemster heb ik alle ruimte om mijn sport goed te kunnen beoefenen. Mijn kennis van voeding die ik als sportdiëtist heb komt me goed van pas bij het hardlopen.

 

Door mijn opleiding tot sportdiëtist ben ik dagelijks met voeding bezig. Ik deel graag mijn kennis over gezonde voeding, zeker in deze tijd met allerlei hypes rondom voeding. Een andere hobby van mij is koken en bakken, ik vind het leuk om nieuwe recepten te bedenken en te bereiden. Ik deel deze recepten graag met je. Op mijn website zal ik diverse lekkere en gezonde recepten gaan plaatsen. Daarnaast komt op korte termijn een aantal receptenboekjes uit. Het zijn recepten die eenvoudig te bereiden zijn en die een goede aanvulling zijn op het voedingspatroon van sporter of juist geschikt voor mensen met een aangepast eetpatroon. Verder zal ik op mijn website over uiteenlopende voeding gerelateerde thema’s gaan schrijven. Zelf volg ik het FODMAP dieet vanwege mijn prikkelbare darmsyndroom. Hier zal ik over gaan schrijven, maar daarnaast ook over onderwerpen als bijvoorbeeld koolhydraten stapelen of veganisme en sport.

Tijdens 42,195 km kan er heel wat gebeuren

- Mariska Dute -