Mariska Dute

Tijd voor een break
Nu ik dit schrijf ben ik op de terugweg van een leuke week Oostenrijk. Heerlijk een weekje weg met Erwin. Oostenrijk blijft voor ons een tweede thuisland. We komen er graag en komen er altijd heerlijk tot rust. Oostenrijk blijft elk seizoen mooi. Nu in de herfst komen de herfstkleuren van de bladeren mooi tot uiting in het landschap. We waren beiden toe aan een weekje vakantie na een drukke periode en dan is Oostenrijk voor ons de beste plek. Lekker samen trainen zonder schema’s en met wedstrijden in het vooruitzicht. Doen waar ik zin in heb en dat is voor mij van alles wat, van bodypump tot RPM, spinning en hardlopen. Lekker freewheelen en vooral alternatief trainen.

Ik heb een drukke wedstrijdperiode achter de rug met mooie resultaten en persoonlijke records op de 10 km, 4 en 10 Engelse mijlen. Helaas ook met een wedstrijd die wat minder goed ging, de halve marathon van Breda. Eerlijk gezegd was ik er na Breda ook klaar mee. Ik kon merken dat mijn lijf er geen zin meer in had. Ik kon me moeilijk meer opladen. Ik heb dit soms, dan weet ik dat het tijd is voor een break. Mijn lijf gaf nu ook heel nadrukkelijk aan dat het genoeg was. Mijn darmprobleem geeft al een maand lang behoorlijk wat problemen, kan moeilijk op gewicht blijven hierdoor en ik merkte overduidelijk dat ik op het randje zat. Dan weet ik dat er maar één oplossing is. Gas terug nemen, een break inplannen qua wedstrijden en weer rustig opbouwen en fit worden. Door ervaringen uit het verleden weet ik dat doorgaan averechts werkt. Mijn gevoel gaf nu heel nadrukkelijk aan dat ik even moet gaan freewheelen, de focus weghalen van het lopen.

Breda halve marathon en 4 Mijl van Groningen
Breda sloot ik voor mijn gevoel niet goed af. Een wedstrijdperiode afsluiten met uitstappen kan ik niet. Kortom, ik wilde revanche nemen. Dit heb ik een weekje later gedaan in Groningen tijdens de 4 Mijl van Groningen. Hier werd ik 4e Nederlandse en 10e overall met een pr. Prima, zeker gezien de omstandigheden. Ik had een drukke week ervoor en de zaterdag net gestart met een nieuwe baan bij de Intratuin. Hier ga ik kookdemo’s geven en werk ik op de kookafdeling ‘Aan de Dis’. Superleuk, echt mijn ding. Nieuwe recepten bedenken en kookdemo’s geven aan klanten. Ik vermaak me er goed en heb het naar mijn zin. Dit is een leuke combinatie met mijn andere werkzaamheden voor mijn eigen bedrijf ‘Mariska Dute Voeding, Sport & Advies’. Ik ben nog steeds heel blij met de stap om voor mezelf te beginnen. Ik krijg een voldaan gevoel als ik de reacties en resultaten hoor/zie van mijn klanten.

Dam tot Damloop en Kramprun
In september heb ik na de Tilburg Ten Miles de Kramprun en Damloop nog gelopen. Twee leuke wedstrijden. De Kramprun blijft een thuiswedstrijd, zo voelt het ook. Mijn trainingsmaatje Gert-Jan Wassink heeft deze wedstrijd ooit opgezet. Veel bekenden langs de kant die aanmoedigen. De wedstrijd is leuk opgezet, 5 rondes door het centrum van Varsseveld crossen. Voor het publiek is dit ook leuk om te zien! Vorig jaar kon ik helaas niet deelnemen, maar dit jaar wilde ik niet ontbreken ondanks mijn drukke wedstrijdplanning. Ik heb de wedstrijd benaderd als 5x1000m. Het viel midden in mijn wedstrijdperiode en helemaal volle bak gaan zou teveel zijn. Deze benadering heeft in ieder geval gewerkt, ik werd 1e en won de wedstrijd met een tijd van 16.51 minuten. Ook fijn was dat mijn darmen zich rustig hielden, ondanks dat het een avondwedstrijd was. Tevens was het warm, benauwd maar ook dit heeft geen negatief effect gehad.

Een weekje na de Kramprun was de Dam tot Damloop, één van mijn favoriete wedstrijden! Ik mag er graag lopen, de sfeer, aanmoedigingen zijn erg leuk!
Al vanaf de start kwam ik niet in mijn ritme. Het was niet mijn wedstrijd helaas, ondanks dat ik een pr liep. Ik heb er ook geen lekker gevoel aan over gehouden. Ik had veel last van mijn rug en darmen en liep gewoonweg niet lekker. Deze wedstrijden heb je soms. Naderhand bleek wel dat ik niet fit was. Mijn vet% was gedaald, ik plaste een paar dagen erna nog bloed en mijn darmen en rug bleven wat klachten geven. Tijd om gas terug te nemen in verband met Breda. Dit heb ik ook gedaan. Een weekje meer alternatief trainen en dat leek goed uit te pakken. Ik voelde me fit voor Breda. Ik liep de 13 km die ik daar gelopen heb ook strak 3.30 min/km en sneller dan bij de Dam tot Damloop. Helaas op 13 km moest ik uitstappen wegens darmkrampen, duizeligheid en ik voelde me niet lekker. Ik vond het niet verantwoord om door te lopen in ieder geval.

Nu ga ik me rustig voorbereiden op wedstrijden later dit jaar. Ik zal pas weer bij een wedstrijd verschijnen in november. Voor nu is het echt tijd voor relax trainen en opbouwen! Er komen nog genoeg mooie wedstrijden en daar wil ik weer fit aan de start staan.