Banaan rode bessenijs (V, V*)

Met dit warme weer is een lekker koel en fris toetje of tussendoortje niet verkeerd. Een snel en gezond ijsje is onderstaand recept. Veel ijsjes in de supermarkt zijn niet geschikt voor mensen met een vegetarische of veganistische leefstijl. Daarnaast bevatten de meeste ijsje die we kopen behoorlijk veel toegevoegde suikers of zijn calorierijk doordat er room is gebruikt. Het nadeel hiervan is ook dat het meer verzadigde vetten bevat wat slecht is voor onze hart- en bloedvaten.
Bananen is voor veel sporters standaardeten. Menig sporttas bevat er vaak één. Met bananen kun je volop variëren. In dit recept is het de basis.
Dit is ook een lekker gezond toetje voor kinderen in plaats van een soft- of schepijsje.
De banaan zorgt ervoor dat je geen extra suiker of andere zoetstof hoeft toe te voegen.

Ingrediënten voor 1 portie:
1 banaan
½ el pindakaas, evt. met stukjes noot
2 el soja karamelvla
1 gember-walnoot speltkoekje of 2 speculooskoekjes (mag ook ander soort koekje zijn)
75 g rode bessen
Optioneel: stukjes noot of amandelschaafsel voor garnering

Bereiding
Snijd de banaan in plakjes. Leg dit min. 2 uur in de vriezer. Langer mag ook. Je kunt bananen prima invriezen.
Heb je een standaard blender, zonder een functie voor het maken van ijs, dan moet je de banaan niet langer dan 2-3 uur in de vriezer laten liggen. Anders is de kans te groot dat je blender stuk gaat.  Breek het koekje of koekjes in stukjes.
Doe de banaan samen met de pindakaas, soja karamelvla en koekkruimels in de blender.
Mix dit alles samen. Je kunt zelf bepalen hoe grof je de consistentie wil hebben. Mijn advies is om net zo lang te mixen totdat er nauwelijks meer stukjes banaan zijn. Het kan voorkomen dat je tussentijds nog 1-2x moet roeren in dit mengsel zodat alles goed gemengd kan worden.
Giet het mengsel in een glas of schaaltje. Roer de helft van de rode bessen erdoor. Zet dit nog een uurtje in de vriezer. Vlak voor het serveren strooi je de andere helft van de rode bessen over het ijs. Eventueel kun je er nog wat amandelschaafsel, geraspte kokos of stukjes noot over strooien.

Je kunt ook andere soorten fruit kiezen, het is net wat je lekker vindt en wat het seizoen te bieden heeft.