Eiwitstart met fruit, noten en granen (V, V*, F, E)

Een snel en gezond ontbijtje voor een drukke ochtendspits. Onderstaand ontbijt bevat 20 gram eiwit mits je geen soja yoghurt gebruikt. Soja yoghurt bevat minder eiwit, hierdoor kom je maar op ca. 14 gram eiwit per portie. Mocht je na een training ’s morgens ontbijten dan heb je een prima herstelmaaltijd door de hoeveelheid eiwit en koolhydraten. Dit zorgt voor herstel van je spieren en het aanvullen van je glycogeenvoorraad. Door kiwi en aardbeien toe te voegen heb je direct al de helft van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid fruit binnen en het zorgt ervoor dat je geen extra suiker of andere zoetstof hoeft toe te voegen als je niet van de zure smaak van yoghurt/kwark houdt. Dit ontbijtje is ook FODMAP – proof als je tegen lactose kan. Daarbij gaat het ook om zure zuivelproducten wat veel mensen beter verdragen dan de zoete varianten als melk en vla. Ideale start van de dag!

Ingrediënten:
125-150 ml Griekse yoghurt Optimel 0% vet of magere kwark of soja yoghurt
1 kiwi
4-5 aardbeien, afhankelijk van de grootte
½ portie zelfgemaakte granola (zie recept op de site) of 40 g muesli
10 g pure chocolade, grof gehakt
20 g paranoten, grof gehakt

optioneel:
1 tl haverzemelen

Bereidingswijze:
Schil de kiwi en maak hier stukjes van. Was de aardbeien en snijd deze in plakjes. Houd 2 aardbeien over voor de garnering. Meng de kiwi en de aardbeien door elkaar. Verdeel de helft van het granolamengsel over de bodem van het glas of schaaltje. Bij voorkeur een glas of schaaltje wat ervoor zorgt dat je in laagjes kunt werken. Bijvoorbeeld een whiskyglas. Schenk hierover de helft van de yoghurt/kwark. Voeg de helft van het fruit toe. Strooi hierover de grof gehakte paranoten. Hierover gaat de resterende yoghurt of kwark en vervolgens het overgebleven kiwi-aardbeimengsel. Over het fruit strooi je de pure chocolade. Je garneert je ‘eiwitstart’ af met de overgebleven granola.

Je kunt ook andere soorten fruit kiezen, het is net wat je lekker vindt en wat het seizoen te bieden heeft.