Kaneel-kwark pancakes (F, E)

Een lekkere afwisseling op je dagelijkse bammetjes of bakje kwark/havermout is het volgende recept.
Als kind at ik vroeger bijna iedere zaterdag pannenkoeken. Op een gegeven moment ging me dit tegenstaan. Gevolg dat ik het lang niet meer gehad heb. Totdat ik vorig jaar startte met het FODMAP-dieet. Brood viel weg vanwege de tarwe wat ik niet meer mag hebben en ben toen meer gaan variëren. Toen zijn de pannenkoeken en pancakes ook weer teruggekeerd in mijn voeding.
Je kunt deze pancakes prima eten als ontbijt of lunch.
Het voordeel van deze pancakes zijn dat ze vrij neutraal smaken, helemaal als je de kaneel weg laat. Hierdoor kun je ze beleggen met hartige of zoete producten. Denk aan spinazie met brie en wat maple siroop of fruit. Deze pancakes zijn ook een prima herstelmaaltje na een inspanning. Twee pancakes bevatten 21 gram eiwit en volop koolhydraten.
Mocht je het FODMAP-dieet volgen dan kun je kiezen voor lactosevrije zuivel als lactose klachten geeft. Zelf volg ik het FODMAP-dieet ook, maar heb geen last van een kleine hoeveelheid zure zuivelproducten en kan bijvoorbeeld kwark/yoghurt goed verdragen.

 

Ingrediënten (voor 2 stuks):
1 ei
60 g magere kwark
20 g havermout
1 tl kaneel
vloeibare margarine om in te bakken
evt. fruit, keukenstroop, jam of wat je lekker vindt om de pancakes mee te beleggen

Bereiding
Klop het ei los en meng hierdoor de havermout, kwark en kaneel. Mix alles goed door elkaar. Zorg ervoor dat het een glad beslag is geworden. Vervolgens bak je hier pancakes van. Je kunt het garneren met fruit, stroop, jam, notenpasta, kaas, brie of chocolade, net wat je lekker vindt en wat geen klachten geeft als je het FODMAP-dieet volgt.