Vanille notenhavermout (V, V*, F, (E), Fe)

Ik begin de ochtend graag met een kom havermoutpap. Zeker als ik een pittige of lange training voor de boeg heb. Ik heb het idee dat dit ontbijt goed vult en ik er goed op kan presteren. Alleen een kom havermout vind ik maar wat saai, ik varieer er volop mee. Met een paar extra ingrediënten kun je een standaard kom havermoutpap net een andere smaak geven. Met onderstaand recept wil ik één van mijn variaties laten zien.
Mocht je in plaats van hazelnotenmelk gewone halfvolle melk gebruiken dan word het ontbijt eiwitrijk en kom je op 20 g eiwit uit.

Benodigdheden voor 1 portie:
40 g havermout
250 ml hazelnotenmelk
merg van 1 vanillestokje of 1 tl vanille aroma
1 handje gemengde noten, grof gehakt
5-6 hele hazelnoten of walnoten

Bereiding:
Meng de melk in een kommetje met vanille, gehakte noten en havermout. Roer dit alles goed door elkaar. Bij bereiding in de magnetron het havermoutmengsel 2,5-3 minuten verwarmen. Je kunt er ook voor kiezen om de melk samen met de noten en vanille te koken in een pannetje. Breng dit mengsel aan de kook. Voeg de havermout toe als het kookt. Laat dit dan nog zachtjes 3 minuten doorkoken. Kijk ook op de verpakking, de bereiding kan per soort havermout variëren. Zodra je havermout gaar is kun je dit in een schaaltje of kommetje gieten. Als laatste strooi je als garnering de hele hazelnoten over je havermout. Lekker om er eventueel wat fruit bij te serveren wat ik altijd doe. Zo kom ik gelijk aan 1 portie fruit.