p

Over mij

Op jonge leeftijd was het voor mijn ouders al duidelijk dat ik een actief kind was en zeker niet lang stil kon zitten. Zo stuurde mijn vader mij als eenjarig kind in het Limburgse Schin op Geul al met een loopwagentje de berg op, om ervoor te zorgen dat ik moe werd en ging slapen. Voor mijn derde verjaardag was ik al lid van de gymnastiekvereniging. In mijn jeugd heb ik verschillende sporten beoefend, zoals skeeleren en volleyballen. Sporten is altijd een belangrijk onderdeel van mijn leven geweest. Dat komt mede doordat ik ben opgegroeid met een vader die veel aan wielrennen deed.

Mijn eerste marathon

Het hardlopen is pas op veel latere leeftijd begonnen, als onderdeel van een revalidatietraject na twee knieoperaties. Mijn fysiotherapeut zag blijkbaar een geboren hardloopster in mij en moedigde aan om door te gaan. Sinds 2008 loop ik fanatieker. In dat jaar heb ik twee maanden voor de start van de marathon in Berlijn besloten om deze te gaan lopen. Vrienden waar ik mee trainde waren zo enthousiast dat ik het niet kon laten om mee te gaan. Achteraf gezien heb ik misschien niet de ideale voorbereiding gehad, maar ach… wat deed het er toen toe. Ik kwam over in een tijd van 3.36 uur. Niet slecht voor een eerste marathon, met in mijn achterhoofd dat ik onderweg nog twee keer heb overgegeven als gevolg van een voedselinfectie. Het was een geweldige ervaring om mijn eerste marathon in Berlijn te mogen lopen.

Hardloopvirus

Terugkijkend is dat het begin geweest van mijn hardloopcarrière. Vanaf dat moment had ik het loopvirus echt te pakken. Ik ging serieuzer trainen en maakte meer kilometers. De afgelopen jaren heb ik met plezier veel wedstrijden gelopen, variërend van vijf kilometer tot de marathon. Van het begin af aan heb ik een voorkeur gehad voor de marathon en de lange afstanden. De marathon heeft iets bijzonders. Er kan van alles gebeuren. Je kunt nog zo goed voorbereid zijn, maar toch kan het anders lopen dan je gehoopt had. Dat maakt het voor mij juist uitdagend. Ik zie het hardlopen echt als een feestje.

r

Hoogtepunten

Elke marathon was voor mij bijzonder. De marathons die ik niet snel zal vergeten zijn die in Berlijn, Brussel, Amsterdam en Enschede. Berlijn, omdat dit mijn eerste marathon was. In Brussel heb ik zowel in 2010 als 2011 gewonnen. Ook heb ik daar voor de eerste keer de magische grens van 3.00 uur verbroken. Bij de Amsterdam marathon heb ik mijn beste tijd staan en ben ik in 2012 1e Ned. geworden met een tijd van 2.49 uur. En de marathon in Enschede in 2011 was bijzonder vanwege de sfeer en het gevoel een thuiswedstrijd te lopen. Daarnaast haalde ik daar een mooie tweede plek.
Momenteel geniet ik lekker van het hardlopen naast het wielrennen en bodypump. Ik heb vooral plezier in lekker (buiten) sporten en samen erop uittrekken met mijn partner Erwin. Zo sta ik in de winter graag op de lange latten om te genieten van de sneeuw.

(Sport)voeding

Het is niet alleen sporten waar ik blij van word. Ik haal enorm veel voldoening uit mijn werk als (sport)diëtist en productontwikkelaar.
Vanaf januari 2016 werk ik als zelfstandige in mijn eigen bedrijf ‘Mariska Dute Voeding, Sport & Advies’. Ik vind het heerlijk om met mijn passies sport & voeding andere sporters, consumenten en bedrijven te helpen. Onder het kopje ‘Voeding, Sport & Advies’ is alle info te vinden over mijn eigen onderneming en hetgeen wat ik aanbied. Door de vrijheid die ik heb als eigen ondernemer heb ik alle ruimte om mijn sporten goed te kunnen beoefenen. Mijn kennis van voeding die ik als sportdiëtist heb komt me goed van pas bij het trainen.

Door mijn opleiding tot sportdiëtist ben ik dagelijks met voeding bezig. Ik deel graag mijn kennis over gezonde voeding, zeker in deze tijd met allerlei hypes rondom voeding. Een andere hobby van mij is koken en bakken, ik vind het leuk om nieuwe recepten te bedenken en te bereiden. Ik deel deze recepten graag. Op mijn website staan diverse lekkere en gezonde recepten gaan plaatsen. Daarnaast heb ik een tweetal receptenboekjes en een verjaardagskalender ontwikkeld. Het zijn recepten die eenvoudig te bereiden zijn en die een goede aanvulling zijn op het voedingspatroon van sporter of juist geschikt voor mensen met een aangepast eetpatroon. De verjaardagskalender bevat leuke en lekkere (zoete) recepten voor feestelijke gelegenheden. Zelf volg ik het FODMAP dieet vanwege mijn prikkelbare darmsyndroom. Door mijn ervaring hiermee kan ik consumenten goed begeleiden en zijn er recepten te vinden op mijn site die geschikt zijn om te maken als je dit dieet volgt.

Tijdens 42,195 km kan er heel wat gebeuren

- Mariska Dute -