Na een geslaagd weekend en wedstrijd in Tilburg een week geleden was het deze week weer feest! Erwin stelde voor om in Enschede samen te gaan lopen tijdens de 5 mijl van de Singelloop. Een goed idee, gezellig samen lopen en vervolgens bij mooi weer een terrasje pakken was het plan.

Ik was goed hersteld van mijn 10 kilometer. De trainingen verliepen goed afgelopen week. Maandag (fiets) en dinsdag (hardlopen) twee hersteltrainingen, woensdag een krachttraining en donderdag een geslaagde tempotraining wat mij veel vertrouwen gaf. Ik ben fit en had enorm veel zin om zondag weer te lopen. Ik geniet momenteel volop van het sporten. Of het nu wielrennen, hardlopen of Bodypump is. Alles vind ik leuk om te doen, lekker bezig zijn en mezelf fit voelen.
In deze blog wil ik jullie ook een aantal tips hiervoor geven.

Het was leuk om weer in Enschede te lopen. Veel bekenden langs de kant of die mee lopen. Het was weer een gezellig hardloopfeestje. Het voelt altijd een beetje als ‘thuis lopen’ als ik hier loop. Ik stond onbevangen aan de start en mijn plan was vergelijkbaar met een week ervoor in Tilburg. Starten, genieten van de aanmoedigingen en onbevangen lopen met het doel een mooie tijd en podiumplek. De eerste kilometers gingen hard en kon mooi achter de mannen aan. Ik was vanaf de start de 1e dame. Zo lang mogelijk bij blijven was mijn idee. Het tempo proberen vast te houden, ook al ging het harder. Ik had meer last van de warmte dan een week geleden.

Na 5 km had ik het al gezien op mijn horloge dat ik sneller was dan een week ervoor. Dat gaf een kick en motiveerde om lekker door te gaan. Gelukkig had ik een hardloper om mee op te lopen. Samen lopen motiveert enorm. Ik begon het langzaam wel zwaarder te krijgen, het ging mij minder makkelijk af dan een week ervoor. Ik lag nog op de 1e plaats en dat motiveerde enorm om door te zetten en zo snel mogelijk te finishen! Het was gaaf om als 1e overall te finishen bij de dames. Heel blij ben ik hiermee! Het was alweer even geleden dat ik op de hoogste tree stond. Ik ben vooral blij dat ik weer sneller was dan een week ervoor. Ik liep 28.09 minuten over deze 5 mijl.
Mijn toppertje heeft het ook goed gedaan! Het was alweer even geleden dat Erwin een wedstrijd over meer dan 5 km had gelopen. Na afloop hebben we samen van deze prestatie genoten op het terras in Enschede. Kortom, het doel om een geslaagde middag ervan te maken is gelukt!

Tips
Ik begeleid diverse sporters op het gebied van voeding en beweging. Ik zie vaak dezelfde knelpunten terugkomen waarom men geen progressie boekt. Of het nu gaat om voeding, trainen of persoonlijke groei. Ik denk dat onderstaande tips voor velen een winstpunt kunnen opleveren. Ik geef eerlijk toe dat de maanden voor de zomer bij mij dit ook een beetje erbij 

inschoot. Druk met werk, trainen en maar doorgaan. Bij mijzelf kwam voor de zomer het keerpunt toen ik gestopt ben met het werken bij de Intratuin. Hoe leuk ik het hier ook vond! De weekenden heb ik weer vrij, dit geeft mij meer rust en een gevoel van vrijheid. Meer qualitytime ook met Erwin. Dit heeft ons samen heel erg goed gedaan. Hiermee kom ik ook bij mijn 1e tip.

#Tip 1: Kwaliteit boven kwantiteit
Meer = niet beter! Kwaliteit boven kwantiteit! Meer werken, meer trainen, meer sociale afspraken en ga maar door. We willen alles meemaken en ondernemen. Als eigen ondernemer zie ik overal kansen en mogelijkheden of ik probeer ze te creëren. Helaas is het gevolg dat je maar blijft doorgaan. Ik kijk tegenwoordig heel secuur wat ik wel en niet doe. Dit zie ik ook veel bij sporters qua trainen, men denkt dat je beter gaat worden van meer trainingen. Helaas is juist het omgekeerde eerder het geval. Rust, ontspanning is vaak nog belangrijker. Dat is ook mijn 2e tip.

#Tip 2: Rust en ontspanning
In de huidige maatschappij stomen we maar door. 24 Uur in een dag is vaak te weinig. Online gaat alles door, wie kijkt er niet in bed snel even zijn tijdline van Facebook of Insta? Wanner plan jij een momentje voor jezelf? Leuk om altijd bereikbaar te zijn, maar het gevolg is dat we al snel van het ene berichtje naar het andere berichtje scrollen en zo doorgaan! Tevens zorgt het ‘blauwe’ licht ‘s avonds ook ervoor dat we minder goed inslapen. Zelf heb ik sinds de zomer mijn mobiel uit of weg uit de slaapkamer. Ik ervaar dat ik beter, langer slaap en niet meer afgeleid word. Lekker het bed in met een boek of tijdschrift helpt mij enorm en ik sta uitgeruster op! Verder werk ik een paar uur minder en heb meer tijd voor ontspanning. Hierdoor kan ik meer leuke dingen met Erwin doen en dat geeft mij een goed gevoel.

#Tip 3 Controle los laten
Voor mij is dit vooral van toepassing op mijn darmprobleem. Helaas heb ik hier niet altijd invloed op, ook al volg ik het Fodmap dieet en probeer ik zo goed mogelijk rekening hiermee te houden. Tegenwoordig kan ik de klachten wat beter accepteren en ook ten aanzien van het trainen ben ik flexibeler geworden. Ik kan beter een training aanpassen bijvoorbeeld en trainen met klachten gaat me ook beter af. We willen zo graag alles volgens een vooropgesteld plan laten verlopen. Een trainingsschema bijv. is heilig bij veel sporters en een training mag niet overgeslagen worden. Zelf train ik niet eens op schema’s meer en dat geeft me zoveel meer rust.
Ik druk mijn sporters ook op het hart dat een schema, of het nu om voeding of training gaat, een leidraad is. Je kunt niet vooruit kijken. Een schema is vaak voor meerdere weken vooruit gepland. Niemand weet hoe het over 2-3 weken gaat. Eet je een keer meer dan je voedingsplan? Jammer, kan gebeuren, we zijn allemaal maar mensen en geniet er vooral van. Morgen is er weer een dag en pak je schema dan weer op! Je zult merken dat het minder druk geeft als je flexibeler bent. We zijn geen robots die we kunnen programmeren.

Een iets langere blog, maar ik hoop jullie geïnspireerd te hebben met mijn tips en dat het je persoonlijke of sportieve groei oplevert! Mocht je hulp hierbij willen dan help ik je graag en informeer gerust naar de mogelijkheden!